22آوریل 2022- بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجلهNutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases  منتشر شده است، مصرف بلوبری(زغال اخته) یا کرنبری ممکن است کنترل قندخون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

به دلایل متعدد، توت ها از دیرباز دارای ارزش غذایی منحصر به فردی بوده اند. بسیاری از انواع توت ها در مقایسه با سایر میوه ها به طور طبیعی قند کمی دارند، اما دارای پلی فنل بالایی هستند. پلی فنل ها، گروهی از مواد مغذی بسیار مفید هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهند. توت ها تنها یکی از منابع غذایی بالقوه ی حاوی پلی فنول ها هستند که به مقدار قابل توجهی در گیاهان سبز و سایر میوه ها و سبزیجات، ادویه های خاصی مانند زردچوبه، کاکائو، شکلات، قهوه، چای و شراب قرمز نیز یافت می شوند. علاوه بر کمک بالقوه به کنترل قند خون و سلامت قلبی عروقی، رژیم های غذایی غنی از پلی فنول ها با بهبود سلامت شناختی و پیشرفت کندتر بیماری مزمن کلیوی مرتبط هستند- دو مزیتی که به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مهم است.

مصرف توت با بهبود سطح قند خون مرتبط است

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان قصد داشتند آنچه را که مطالعات گذشته در مورد اثرات مصرف بلوبری و کرنبری بر پیامدهای مختلف سلامتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین افراد بدون دیابت نشان داده بودند، مرور کنند. آنها در بازنگری خود فقط مطالعات تصادفی را وارد کردند- به این معنی که آنها به طور تصادفی برخی از شرکت کنندگان را به مصرف بلوبری یا کرنبری اختصاص دادند و نتایج آنها را با نتایج افرادی که مصرف توت برای آنها مقرر نشده بود، مقایسه کردند. از 2034 مطالعه در این زمینه، محققان تنها 22 مورد را که از نظر آنها کیفیت بالایی داشتند، در تجزیه و تحلیل خود گنجاندند.

محققان دریافتند که در افراد مبتلا به دیابت، مصرف بلوبری(زغال اخته) یا کرنبری با کاهش متوسط ​​قند خون ناشتا به میزان 17.72 میلی گرم در دسی لیتر مرتبط است. همچنین با 0.32 درصد کاهش متوسط هموگلوبین​​A1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) مرتبط است. مصرف توت با معیارهای مستقیم مقاومت به انسولین مرتبط نبود، که این سوال را مطرح می کند که دقیقاً چگونه مصرف این توت ها اثرات مفیدی بر معیارهای قند خون مشاهده شده در مطالعات دارد.

 محققان نتیجه گیری کردند که بر اساس شواهد بسیار معتبر، مصرف بلوبری و کرنبری به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

کرنبری همچنین برای سلامت قلب و عروق مفید است

مطالعه دیگری که اخیرا منتشر شد، فواید سلامتی قابل توجهی را در رابطه با سلامت قلب و عروق در مردان با مصرف کرنبری نشان داد. این مطالعه که در مجله Food and Function منتشر شد، اثرات مصرف روزانه ی 9 گرم پودر کرنبری خشک شده به روش انجماد - معادل 100 گرم (3.5 اونس) کرنبری تازه - یا همان مقدار پودر "کنترل"- که فاقد هر گونه پلی فنولی بود- را در 45 مرد سالم بررسی کرد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل از شروع مطالعه از مصرف غذاهای غنی از پلی فنل خودداری کنند.

همانطور که در این مطالعه اشاره شد، 23 مردی که برای مصرف کرنبری تعیین شده بودند، فواید تقریباً فوری در سلامت قلب و عروق در روز اول مطالعه نشان دادند. دو ساعت پس از مصرف دوز روزانه پودر کرنبری، یکی از معیارهای سلامت رگ‌های خونی به نام اتساع با واسطه جریان یا flow-mediated dilation در این شرکت‌کنندگان در مقایسه با 22 شرکت‌کننده که پودر کنترل مصرف می‌کردند، افزایش یافت. پس از گذشت یک ماه از مصرف روزانه ی این پودر، شرکت‌کنندگان مصرف کننده ی پودر کرنبری، نسبت به شرکت‌کنندگانی که پودر کنترل مصرف می‌کردند، علائم  مداومی از بهبود عملکرد عروق خونی را نشان دادند.

پژوهشگران نوشتند: بر اساس اطلاعات ما، این اولین مطالعه ای است که به بررسی بهبود عملکرد عروق پس از مصرف روزانه پودر کرنبری کامل در انسان های سالم پرداخته است. علاوه بر این، مقادیر کرنبری مورد استفاده در این تحقیق را می توان به طور واقعی در روز مصرف نمود، که بیشتر بر ارتباط این مطالعه در زمینه پیشگیری اولیه از بیماری قلبی عروقی در جمعیت عمومی تاکید می کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/22/eating-blueberries-cranberries-may-improve-glucose-levels-in-type-2/